In onderstaande wijziging concept statuten
deze zijn voor alle leden ter inzagen
SAS/22.0358.03 – CONCEPT
Akte wijziging statuten van de vereniging Katholieke Bond van Ouderen
afdeling Wilbertoord, statutair gevestigd te Wilbertoord, gemeente Land van
Cuijk
Heden, @, verscheen voor mij, mr. @, notaris te Baarle-Nassau:
de heer @, secretaris van de
vereniging Senioren Netwerk Brabant en Zeeland, gevestigd te ’s-Hertogenbosch,
ten deze handelende voor en namens de vereniging Katholieke Bond van
Ouderen afdeling Wilbertoord, gevestigd te Wilbertoord, gemeente Land van Cuijk
en met adres Verbindingsweg 5, 5455 GP Wilbertoord, ingeschreven in het
handelsregister onder nummer 17131260, hierna verder te noemen ‘de vereniging’,
bij last en volmacht daartoe aangewezen door de Algemene Vergadering der
vereniging teneinde diens na te melden besluit tot wijziging van de statuten van de
vereniging in een notariële akte te effectueren, hetgeen blijkt uit het uittreksel uit de
notulen van na te melden Algemene Vergadering, welk uittreksel aan deze akte is
gehecht
INLEIDING
De verschenen persoon, handelend als gemeld, gaf vooraf te kennen:
1. De statuten van de vereniging luiden thans zoals laatstelijk vastgesteld bij akte
opneming statuten , op een en twintig december tweeduizend (21-12-2000)
verleden voor meester @, notaris te Mill.
2. De Algemene Vergadering van de vereniging heeft op @ besloten de statuten
van de vereniging te wijzigen. Van dit besluit blijkt uit uittreksel uit de notulen
van deze vergadering, dat aan deze akte worden gehecht.
STATUTENWIJZIGING
Ter uitvoering van bovengenoemd besluit verklaarde de verschenen persoon,
handelend als gemeld, bij deze akte de statuten van de vereniging geheel te
wijzigen en opnieuw vast te stellen als volgt:
Artikel
1 – Naam, zetel, grondslag en duur
1. De vereniging is genaamd Senioren Wilbertoord, hierna te noemen “Afdeling”,
en is gevestigd te Wilbertoord, gemeente Land van Cuijk.
2. De Afdeling maakt deel uit van de vereniging Senioren Netwerk Brabant en
Zeeland, gevestigd te ’s-Hertogenbosch, hierna te noemen Senioren Netwerk
Brabant en Zeeland.
3. De grondslag en uitgangspunten van Senioren Netwerk Brabant en Zeeland,
zoals opgenomen in artikel 1 lid 3 van haar statuten, vormen ook de grondslag
en uitgangspunten van de Afdeling.
4. De Afdeling is opgericht op een januari negentienhonderd acht en zestig en is
aangegaan voor onbepaalde tijd.
Artikel 2– Doel
2
1. De Afdeling stelt zich ten doel het organiseren van activiteiten voor haar leden,
gericht op ontmoeting en hun algemeen welzijn, alsmede het behartigen van de
belangen van senioren in het algemeen en die van haar leden in het bijzonder,
in de meest ruime zin van het woord.
2. De Afdeling beoogt met het geheel van haar activiteiten die het algemeen
belang dienen niet het maken van winst.
Artikel 3– Middelen
De Afdeling tracht haar doel te bereiken door:
a. het behartigen van individuele belangen van leden;
b. collectieve belangenbehartiging van senioren;
c. het vertegenwoordigen van de belangen van senioren bij overheden en andere
instanties;
d. het samenwerken met organisaties en instellingen met een gelijk of aanverwant
doel;
e. het organiseren van sociaal-culturele activiteiten;
f.
het aanwenden van andere wettige middelen.
Artikel 4– Lidmaatschap
1. Leden zijn zij, die de leeftijd van tenminste vijftig jaren hebben bereikt en na een
aanvraag daartoe bij het Afdelingsbestuur door dat bestuur als lid zijn
toegelaten. Partners van leden en partners van overleden leden kunnen als lid
tot de Afdeling worden toegelaten, ook al hebben zij de leeftijd van vijftig jaren
nog niet bereikt.
2. Het lidmaatschap van de Afdeling is onverbrekelijk verbonden met het
lidmaatschap van betrokkene bij Senioren Netwerk Brabant en Zeeland. Het
Afdelingsbestuur is verplicht om met redelijke spoed een nieuw toegelaten lid
als lid aan te melden bij Senioren Netwerk Brabant en Zeeland. De Afdeling zal
namens Senioren Netwerk Brabant en Zeeland het lid voorzien van een
ledenpas. De beide lidmaatschappen gelden als ingegaan op de dag van
toelating door het Afdelingsbestuur.
3. De leden zijn verplicht de grondslag en uitgangspunten van de Afdeling en die
van Senioren Netwerk Brabant en Zeeland te respecteren en zich te houden
aan de statuten en relevante reglementen van Senioren Netwerk Brabant en
Zeeland en zijn geledingen, alsmede aan de besluiten van de daartoe
bevoegde organen van de Afdeling.
4. De Ledenvergadering is bevoegd om aan de leden verplichtingen (waaronder
de verplichting tot het betalen van contributie) op te leggen. Het voorstel
daartoe dient bij de oproeping van de vergadering bekend te worden gemaakt.
5. Het lidmaatschap eindigt:
a. door overlijden van het lid;
b. door opzegging door het lid aan de Afdeling;
c. door opzegging aan het lid;
d. door ontzetting;
3
e. door beëindiging van het lidmaatschap van Senioren Netwerk Brabant en
Zeeland.
6. Opzegging en ontzetting geschieden met een schriftelijk en gemotiveerd bericht
aan betrokkene door het Afdelingsbestuur. Betrokkene heeft echter, mits binnen
een termijn van zes weken, recht van beroep op de Ledenvergadering; in die
vergadering heeft betrokkene spreekrecht, doch geen stemrecht. Hangende het
beroep is het lid geschorst.
7. Opzegging van het lidmaatschap namens de Afdeling kan door het
Afdelingsbestuur al dan niet op voorstel van de ledenvergadering geschieden:
a. wegens wanbetaling;
b. wegens het verlies van de vereisten voor het lidmaatschap;
c. wanneer van de Afdeling voortzetting van het lidmaatschap in redelijkheid
niet kan worden gevergd;
d. wanneer het lid zich schuldig maakt aan gedragingen, die de belangen van
de Afdeling dan wel Senioren Netwerk Brabant en Zeeland in ernstige mate
schaden.
8. Ontzetting van een lid kan geschieden:
a. wegens handelingen in strijd met de statuten en/of enig reglement;
b. wegens handelingen in strijd met besluiten van een daartoe bevoegd
orgaan van de Afdeling;
c. wegens het op onredelijke wijze benadelen van de Afdeling.
9. Wanneer het lidmaatschap in de loop van het boekjaar eindigt, blijft de
contributie voor het gehele jaar verschuldigd.
Artikel 5– Samenstelling, vergaderfrequentie en oproeping Ledenvergadering
1. Aan de Ledenvergadering kan worden deelgenomen door de tot de Afdeling
behorende leden, door het Afdelingsbestuur, door het Kringbestuur van de Kring
waartoe de Afdeling behoort, alsmede door hen, die met toestemming van de
Ledenvergadering daartoe zijn uitgenodigd.
2. De Ledenvergadering wordt tenminste eenmaal per jaar bijeengeroepen, bij
voorkeur vóór één (1) mei, maar uiterlijk in de maand juni van ieder jaar (de
jaarvergadering waarin het (financiële) jaarverslag aan de orde komt) en voorts
wanneer het Afdelingsbestuur dat wenselijk acht.
3. Verder wordt de Ledenvergadering bijeengeroepen, binnen veertien dagen,
nadat een aantal leden als bevoegd is tot het uitbrengen van tenminste
een/tiende van de stemmen of, indien dat minder is, tenminste dertig leden
daarom aan het bestuur verzoekt. Indien aan dat verzoek door het
Afdelingsbestuur niet tijdig wordt voldaan, zijn de verzoekers zelf tot
bijeenroeping bevoegd. Terzake van deze bijeenroeping gelden de gewone
voorschriften, met dien verstande, dat oproeping ook kan geschieden door
middel van een oproep in een ter plaatse waar de Afdeling is gevestigd
veelgelezen (bij voorkeur plaatselijk) dagblad dan wel huis-aan-huisblad. In een
dergelijke vergadering voorziet de vergadering zelf in haar leiding.
4
4. De bijeenroeping kan naast schriftelijk eveneens door middel van een
elektronisch communicatiemiddel, zoals per e-mail, plaatsvinden.
5. Voor elke Ledenvergadering wordt de conceptagenda tenminste acht dagen van
tevoren aan de leden van de Afdeling per post, lokale nieuwsbrief of per e-mail
bekend gemaakt door het Afdelingsbestuur. Het bestuur van de Afdeling stelt de
leden in de gelegenheid kennis te nemen van de stukken die in de
Ledenvergadering aan de orde zullen komen.
6. De vergadering staat onder leiding van een voorzitter, die door en uit de
Ledenvergadering wordt benoemd.
7. Van het behandelde in een Ledenvergadering wordt een verslag opgemaakt, dat
uiterlijk zes weken na de vergadering aan de leden van de Afdeling ter
beschikking wordt gesteld.
Artikel 6– Bevoegdheden
Aan de Ledenvergadering komen alle bevoegdheden toe, die niet krachtens de wet
of door deze statuten aan het Afdelingsbestuur, Senioren Netwerk Brabant en
Zeeland of een ander orgaan zijn opgedragen. Tot de taak van de
Ledenvergadering behoort met name:
a. de beoordeling van het beleid van het bestuur van de Afdeling en vaststelling
van een beleids- en/of werkplan;
b. de behandeling en vaststelling van het jaarverslag, de financiële verslagen en
de begroting en het aanwijzen van de financiële middelen, waaronder met
name het vaststellen van de Afdelingscontributie per lid;
c. de verkiezing van de bestuursleden, de voorzitter en de leden van de
controlecommissie;
d. het behandelen van en het beslissen over voorstellen, ingediend door het
Afdelingsbestuur of door de leden van de Afdeling;
e. het beslissen over zaken welke aan de Ledenvergadering zijn opgedragen.
Artikel 7– Besluitvorming Ledenvergadering
1. Ieder lid heeft – behoudens het bepaalde in artikelen 4 lid 6 en artikel 14 lid 1
sub e – ter vergadering één stem. Een stem kan ook worden uitgebracht door
een ter beoordeling van de voorzitter duidelijke volmacht gegeven aan een
ander lid. Ieder lid van het Afdelingsbestuur heeft als zodanig een raadgevende
stem in de Ledenvergadering.
2. Voor zover niet een andere meerderheid is voorgeschreven, kan een besluit
worden genomen met tenminste volstrekte meerderheid van de geldig
uitgebrachte stemmen.
3. Stemmen zijn ongeldig, indien ze blanco zijn ingeleverd, ondertekend of op
andere wijze gemerkt zijn, dan wel meer of andere namen van personen
bevatten dan gekozen kunnen worden.
4. De voorzitter kan besluiten dat een stemming schriftelijk geschiedt. Stemming
over personen geschiedt schriftelijk, tenzij de Ledenvergadering oordeelt, dat
stemming bij acclamatie kan plaatsvinden. Ingeval van een schriftelijke
5
stemming benoemt de voorzitter een commissie, bestaande uit drie personen,
die geen bestuurslid zijn, die belast is met het bepalen van de uitslag van de
stemming.
5. Indien bij stemming over personen niemand de volstrekte meerderheid heeft
behaald, vindt een tweede vrije stemming plaats. Indien ook dan door niemand
de vereiste meerderheid wordt behaald, vindt herstemming plaats tussen de
personen, die het hoogste en op een na hoogste aantal stemmen hebben
behaald. Staken alsdan de stemmen, dan beslist het lot.
6. Ingeval van staking van de stemmen over zaken is het voorstel verworpen.
7. Het door de voorzitter van de vergadering uitgesproken oordeel, dat een besluit
is genomen is beslissend. Wordt echter onmiddellijk na het uitspreken van dat
oordeel de juistheid daarvan betwist, dan vindt een nieuwe stemming plaats,
indien tenminste een lid dat verlangt. Alsdan vervalt de uitslag van de eerste
stemming.
8. Besluiten kunnen worden genomen zonder hoofdelijke stemming, tenzij een lid
zich daartegen verzet of de voorzitter van de vergadering hoofdelijke stemming
gewenst acht.
9. Ieder stemgerechtigd lid kan in een Ledenvergadering het stemrecht uitoefenen
door middel van een elektronisch communicatiemiddel, mits de stemgerechtigde
via het elektronisch communicatiemiddel kan worden geïdentificeerd,
rechtstreeks kan kennisnemen van de verhandelingen ter vergadering en het
stemrecht kan uitoefenen. Bovendien dient de stemgerechtigde via het
elektronisch communicatiemiddel deel te kunnen nemen aan de
beraadslagingen.
De Ledenvergadering is bevoegd bij reglement voorwaarden te stellen aan het
gebruik van het elektronische communicatiemiddel. Indien de Ledenvergadering
van deze bevoegdheid gebruik heeft gemaakt, worden de voorwaarden bij de
oproeping bekend gemaakt.
10. Indien bij de oproeping bepaald, kunnen stemmen voorafgaand aan een
Ledenvergadering via een elektronisch communicatiemiddel worden uitgebracht.
Stemmen die voorafgaand aan de Ledenvergadering via een elektronisch
communicatiemiddel worden uitgebracht, doch niet eerder dan op de dertigste
dag voor die van de vergadering, worden gelijkgesteld met stemmen die ten tijde
van die vergadering worden uitgebracht.
11. Ook buiten de vergadering kunnen, mits met algemene stemmen van alle
leden, besluiten worden genomen. De stemmen dienen dan te worden
uitgebracht schriftelijk of via een elektronisch communicatiemiddel. Het hiervoor
in dit lid bepaalde is op zoveel mogelijk overeenkomstige wijze van toepassing,
indien een onderwerp niet tijdig geagendeerd is.
Artikel 8– Samenstelling Afdelingsbestuur
1. Het Afdelingsbestuur bestaat uit tenminste drie leden, te kiezen door en uit de
Ledenvergadering, waarbij de voorzitter in functie gekozen wordt.
6
2. Het Afdelingsbestuur kiest uit zijn midden een secretaris en een
penningmeester. De overige taken worden in onderling overleg verdeeld.
3. De Ledenvergadering bepaalt het aantal bestuursleden.
4. Indien gewenst kan een Dagelijks Bestuur gevormd worden, bestaande uit de
voorzitter, secretaris en penningmeester.
5. Indien het aantal bestuursleden daalt tot beneden het vastgestelde aantal,
vormen de resterende bestuursleden of vormt het resterende bestuurslid
niettemin een bevoegd bestuur met de uitdrukkelijke verplichting op zo kort
mogelijke termijn over te gaan tot aanvulling tot het vastgestelde minimum
aantal bestuursleden.
6. Bij ontstentenis of belet van alle leden van het Afdelingsbestuur, berust het
bestuur van de Afdeling tijdelijk bij een of meer door de Ledenvergadering
daartoe voor dit doel aangewezen personen. De Ledenvergadering is verplicht
voor deze aanwijzing zorg te dragen.
De Ledenvergadering heeft het recht om ook in geval van ontstentenis of belet
van een of meer, doch niet alle bestuursleden, een of meer personen als
bedoeld in de eerste volzin van dit lid, aan te wijzen die alsdan mede met het
bestuur van de Afdeling zijn belast.
7. Bestuursleden kunnen te allen tijde onder opgaaf van redenen door de
Ledenvergadering worden geschorst of ontslagen.
8. Indien ingeval van schorsing van een bestuurslid de Ledenvergadering niet
binnen drie maanden daarna tot zijn ontslag heeft besloten, eindigt de
schorsing. Het geschorste lid wordt in de gelegenheid gesteld zich in de
Ledenvergadering te verantwoorden en kan zich daarbij door een raadsman
doen bijstaan.
Artikel 9– Voorzitter Afdeling
1. De voorzitter leidt de vergaderingen van het Afdelingsbestuur, het Dagelijks
Bestuur en de Ledenvergadering.
2. Met de overige leden van het Dagelijks Bestuur zorgt de voorzitter voor de
dagelijkse gang van zaken, de ledenadministratie en de voorbereiding van
bestuurs- en ledenvergaderingen.
Artikel 10- Secretaris Afdeling
1. De secretaris draagt zorg voor de uitgaande en ingekomen stukken en maakt
hiervan een lijst. De secretaris doet op iedere bestuursvergadering hierover
mededelingen.
2. De secretaris draagt zorg voor een passende administratie, maakt van alle
vergaderingen een verslag of notulen en/of een besluitenlijst en voert de
correspondentie.
3. De secretaris draagt zorg voor een duidelijk en overzichtelijk jaarverslag, waarin
de activiteiten in het voorbije jaar worden vermeld en waaruit de stand van
zaken in de Afdeling blijkt.
7
4. De secretaris houdt nauwgezet de ledenadministratie bij en mutaties in het
ledenbestand geeft de secretaris namens het Afdelingsbestuur met de nodige
gegevens door, met inachtneming van de privacywetgeving, overeenkomstig
het Huishoudelijk Reglement van Senioren Netwerk Brabant en Zeeland.
Artikel 11– Penningmeester Afdeling
1. De penningmeester beheert – voor zover nodig op basis van een volmacht van
het Afdelingsbestuur – de geldmiddelen.
2. De penningmeester voert een overzichtelijke boekhouding van de inkomsten en
uitgaven en brengt op de jaarvergadering financieel verslag uit met een rapport
van de controlecommissie. Tussentijds geeft de penningmeester het
Afdelingsbestuur inlichtingen over de stand van de financiën.
3. De penningmeester regelt de inning van de contributie en eventuele
subsidieaanvragen.
4. De penningmeester draagt zorg voor een tijdige afdracht van de door de
Algemene Vergadering van Senioren Netwerk Brabant en Zeeland per lid
vastgestelde contributie aan Senioren Netwerk Brabant en Zeeland, zulks met
inachtneming van het daaromtrent bepaalde in het huishoudelijk reglement van
Senioren Netwerk Brabant en Zeeland.
Artikel 12– Kandidaatstelling
1. Kandidaatstelling voor voorzitter of lid van het Afdelingsbestuur geschiedt
schriftelijk, door het Afdelingsbestuur of door tenminste vijf leden van de
Afdeling.
2.
Iedere kandidaatstelling dient vergezeld te gaan van een schriftelijke
bereidverklaring van de voorgestelde kandidaat tot aanvaarding van de
betreffende bestuursfunctie, met vermelding van bij huishoudelijk reglement
nader te bepalen relevante gegevens.
Artikel 13– Verkiezing
1. De verkiezing tot voorzitter of lid van het Afdelingsbestuur geschiedt bij
schriftelijke stemming door de Ledenvergadering van de Afdeling.
2. De wijze van stemming geschiedt overeenkomstig artikel 7 van deze statuten.
3. Indien het aantal kandidaten overeenkomt met het aantal vacatures en indien
geen schriftelijke stemming wordt gevraagd, kan de Ledenvergadering besluiten
tot benoeming bij acclamatie.
4. De leden van het Afdelingsbestuur worden benoemd voor een periode van
maximaal drie jaar en zijn daarna onbeperkt herbenoembaar voor een periode
van maximaal drie jaar.
5. Het Afdelingsbestuur stelt een rooster van aftreden op, ingevolge hetwelk in
enig jaar niet tegelijk de voorzitter, de secretaris en de penningmeester of twee
van hen aftreden. Herverkiezing als lid van het Afdelingsbestuur leidt niet
automatisch tot herstel in de functie die betrokkene eerder vervulde. Het rooster
van aftreden behoeft de goedkeuring van de Ledenvergadering.
8
6. Een in een tussentijdse vacature gekozen bestuurslid neemt op het rooster de
plaats in van zijn voorganger, doch volgt niet noodzakelijk op in diens functie in
het Afdelingsbestuur.
Artikel 14– Einde lidmaatschap Afdelingsbestuur
1. Het lidmaatschap van het Afdelingsbestuur eindigt:
a. doordat het lid het lidmaatschap van het Afdelingsbestuur opzegt;
b. doordat het lid ophoudt lid te zijn van de Afdeling en van Senioren Netwerk
Brabant en Zeeland;
c. doordat het lid het vrije beheer over zijn vermogen verliest;
d. door verloop van de periode waarvoor betrokkene is gekozen;
e. door een besluit tot ontslag van de Ledenvergadering. Bij de besluitvorming
in de Ledenvergadering over dit ontslag heeft de betrokkene geen
stemrecht doch wel spreekrecht;
f.
door overlijden.
2. Een bestuurslid of commissielid kan te allen tijde door het orgaan dat hem heeft
gekozen respectievelijk benoemd, worden ontslagen of geschorst volgens
artikel 24 van de statuten van Senioren Netwerk Brabant en Zeeland. De
bepalingen omtrent ontheffing functie in het huishoudelijk reglement van
Senioren Netwerk Brabant en Zeeland zijn van overeenkomstige toepassing.
Artikel 15– Taken en bevoegdheden Afdelingsbestuur
1. Het Afdelingsbestuur is belast met de algehele leiding van de Afdeling, de
uitvoering van de bepalingen in deze statuten en in de reglementen bedoeld in
artikel 25 van de statuten van Senioren Netwerk Brabant en Zeeland en van de
besluiten van de Ledenvergadering.
2. Het Afdelingsbestuur voert alle taken uit, voor zover deze niet bij of krachtens
de wet, de statuten en/of reglement aan andere organen zijn opgedragen.
3. Het Afdelingsbestuur is bevoegd tot het sluiten van overeenkomsten tot het
kopen, vervreemden of bezwaren van registergoederen. Het is niet bevoegd tot
het sluiten van overeenkomsten waarbij de Afdeling zich als borg of hoofdelijk
medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot
zekerheidsstelling voor een schuld van een derde verbindt.
4. Het Afdelingsbestuur is omtrent zijn handelen en optreden verantwoording
verschuldigd aan de Ledenvergadering.
5. Ieder lid van het Afdelingsbestuur is tegenover de Afdeling gehouden tot een
behoorlijke vervulling van de hem opgedragen taak. Bij de vervulling van hun
taak richten de bestuurders zich naar het belang van de Afdeling en haar
organisatie.
6. Het Afdelingsbestuur kan ter behartiging van bijzondere taken of activiteiten een
commissie instellen.
7. Het Afdelingsbestuur kan één of meerdere adviseurs benoemen.
9
8. Het Dagelijks Bestuur is, indien gevormd, belast met de dagelijkse gang van
zaken, de ledenadministratie en de voorbereiding van het Afdelingsbestuur en
de Ledenvergadering.
9. Het Afdelingsbestuur stelt zo mogelijk een beleidsplan en een daaruit
voortvloeiend werkplan op en legt dit ter goedkeuring voor aan de
Ledenvergadering.
10. Het Afdelingsbestuur wijst uit zijn leden vertegenwoordigers aan in de
Kringraad.
11. Het Afdelingsbestuur draagt kandidaten voor ten behoeve van het Kringbestuur.
Artikel 16– Vertegenwoordiging
1. Het Afdelingsbestuur vertegenwoordigt de Afdeling.
2. De vertegenwoordigingsbevoegdheid komt mede toe aan twee gezamenlijk
handelende bestuursleden.
3. Het Afdelingsbestuur kan volmacht verlenen aan één of meer bestuursleden
alsook aan anderen, om de Afdeling binnen de grenzen van die volmacht te
vertegenwoordigen.
Artikel 17– Bestuursvergaderingen
1. Het Afdelingsbestuur vergadert bij voorkeur maandelijks, doch ten minste vijf
keer per jaar.
2. Het Dagelijks Bestuur kondigt uiterlijk een week van tevoren een
bestuursvergadering aan, onder gelijktijdige aanbieding van een agenda met de
vergaderpunten.
3. Een lid van het Afdelingsbestuur of het Dagelijks Bestuur neemt niet deel aan
de beraadslaging en besluitvorming, indien hij daarbij een direct of indirect
persoonlijk belang heeft dat strijdig is met het belang van de Afdeling. Wanneer
hierdoor geen besluit kan worden genomen, wordt het besluit genomen door de
Ledenvergadering.
Artikel 18– Besluitvorming Afdelingsbestuur
1. Ieder lid van het Afdelingsbestuur heeft ter vergadering één stem.
2. Hetgeen in deze statuten is bepaald betreffende besluitvorming in de
Ledenvergadering is op zoveel mogelijk overeenkomstige wijze van toepassing
op besluitvorming in de vergadering van het Afdelingsbestuur.
Artikel 19– Boekjaar
Het boekjaar van de Afdeling is gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 20– Geldmiddelen
1. De inkomsten van de Afdeling bestaan uit: –
de contributie van de leden; – –
subsidies en donaties;
overige baten.
2. Een natuurlijk persoon noch een rechtspersoon kan beschikken over het
vermogen van de Afdeling als ware het zijn eigen vermogen als bedoeld in
10
artikel 1a lid 1 sub c van de Uitvoeringsregeling Algemene wet inzake
rijksbelastingen 1994.
3. De Afdeling zal niet meer vermogen aanhouden dan redelijkerwijs nodig isvoor
de verwezenlijking van haar doel en het uitoefenen van de daarbij behorende
activiteiten.
4. In het huishoudelijk reglement kan een vergoedingsregeling worden vastgesteld
voor kosten, die leden en Afdelingsbestuursleden maken ten behoeve van
activiteiten van de Afdeling.
Artikel 21– Contributie
1. De contributie wordt geïnd door het Afdelingsbestuur. De wijze van inning van
de contributie wordt door het Afdelingsbestuur vastgesteld.
2. Het Afdelingsbestuur bepaalt de hoogte van de contributie, alsmede de hoogte
van de contributie die verschuldigd is wanneer iemand in de loop van het
kalenderjaar toetreedt als lid.
3. Bij beëindiging van het lidmaatschap gedurende het boekjaar heeft geen
restitutie van contributieplaats.
4. Het Afdelingsbestuur kan afwijken van het bepaalde in lid 3.
Artikel 22– Controlecommissie
1. De Ledenvergadering stelt een controlecommissie in. De commissie bestaat uit
ten minste twee leden, die geen deel mogen uitmaken van het
Afdelingsbestuur. De leden van de controlecommissie zijn benoembaar voor
een periode van maximaal twee jaar. Na het verstrijken van deze periode zijn zij
pas herbenoembaar voor eenzelfde termijn, indien een jaar is verstreken na
hun aftreden. Elk kalenderjaar wordt tenminste één nieuw lid gekozen.
2. De jaarrekening en verantwoording van het Afdelingsbestuur worden door de
controlecommissie gecontroleerd en vergeleken met de door de
Ledenvergadering goedgekeurde begroting. Daarna brengt de commissie
verslag uit van haar bevindingen aan de Ledenvergadering en adviseert zij de
Ledenvergadering het Afdelingsbestuur al of niet decharge te verlenen.
Daarnaast kan de controlecommissie te allen tijde gevraagd of ongevraagd
advies uitbrengen aan het Afdelingsbestuur en/of aan de Ledenvergadering.
3. Het Afdelingsbestuur is verplicht de controlecommissie alle door haar
gevraagde inlichtingen en gegevens te verschaffen, die zij voor de uitoefening
van haar taken acht nodig te hebben.
Artikel 23– Financieel j aarverslag en decharge
1. Tijdens de Ledenvergadering legt het Afdelingsbestuur verantwoording af van
het financieel beheer in het afgelopen boekjaar aan de hand van jaarstukken
(staat van baten en lasten en balans).
2. Goedkeuring van de jaarstukken door de Ledenvergadering strekt het
Afdelingsbestuur tot decharge voor het gevoerde financiële beheer, tenzij de
Ledenvergadering, met redenen omkleed, anders beslist.
Artikel 24– Reglementen
11
1. Het bestuur van de Afdeling kan nadere bepalingen of een huishoudelijk
reglement vaststellen.
2. De nadere bepalingen of het huishoudelijk reglement mogen geen bepalingen
bevatten in strijd met de statuten en reglementen van Senioren Netwerk
Brabant en Zeeland.
Artikel 25– Statutenwijziging
1. Wijziging in deze statuten kan slechts worden aangebracht met twee/derde van
de uitgebrachte geldige stemmen in een hiertoe uitdrukkelijk, onder mededeling
van de voorgestelde wijzigingen, opgeroepen Ledenvergadering.
2. De oproeping voor deze vergadering en de voorstellen moeten minstens twee
weken tevoren aan de leden worden toegezonden.
3. Een statutenwijziging treedt eerst in werking nadat daarvan een notariële akte is
verleden.
4. De leden van het Afdelingsbestuur zijn overeenkomstig het bepaalde in artikel
16, ten aanzien van de vertegenwoordigingsbevoegdheid, bevoegd de notariële
akte van statutenwijziging te ondertekenen.
5. De leden van het Afdelingsbestuur zijn verplicht een authentiek afschrift van de
akte van statutenwijziging en een volledige doorlopende tekst van de statuten,
zoals deze na de wijziging luiden, neer te leggen ten kantore van het
Handelsregister, gehouden door de Kamer van Koophandel.
6. Wijziging van de statuten behoeft de goedkeuring van het Algemeen Bestuur
van Senioren Netwerk Brabant en Zeeland.
Artikel 26- Ontbinding Afdeling
1. Tot ontbinding van de Afdeling kan slechts worden besloten door de
Ledenvergadering op dezelfde wijze als in artikel 25 ten aanzien van
statutenwijziging is bepaald. Het besluit tot ontbinding is eerst definitief nadat
het Algemeen Bestuur van Senioren Netwerk Brabant en Zeeland daaraan zijn
goedkeuring heeft gehecht.
2. Nadat een besluit ter ontbinding van de Afdeling definitief is treedt het bestuur
op als commissie van liquidatie. De liquidatie zal geschieden met inachtneming
van het daaromtrent bepaalde in het Burgerlijk Wetboek.
De Ledenvergadering die tot ontbinding van de Afdeling besluit, beslist tevens
over de aanwending van de overblijvende baten en bezittingen. Indien ten tijde
van de ontbinding de Afdeling wordt aangemerkt als ‘Algemeen Nut Beogende
Instelling’ dient een eventueel batig saldo van de ontbonden Afdeling volledig
besteed te worden ten behoeve van een Algemeen Nut Beogende Instelling
met een soortgelijke doelstelling of van een buitenlandse instelling die voor
minimaal negentig procent (90%) gericht is op het algemeen nut en die een
soortgelijke doelstelling heeft. Indien ten tijde van de ontbinding de Afdeling niet
wordt aangemerkt als een Algemeen Nut Beogende Instelling wordt een
eventueel batig saldo van de ontbonden Afdeling zoveel mogelijk besteed in
overeenstemming met de doelstelling van de Afdeling.
12
3. Na de ontbinding blijft de Afdeling voortbestaan, voor zover dit tot vereffening
van haar vermogen nodig is. In stukken en aankondigingen die van de Afdeling
uitgaan, moeten aan haar naam worden toegevoegd de woorden “in liquidatie”.
4. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van de statuten, voor zover
mogelijk, van kracht. Zij die met de vereffening van de Afdeling zijn belast, zijn
verplicht van de ontbinding inschrijving te doen in het in artikel 25 lid 5 van deze
statuten bedoelderegister.
5. De boeken en bescheiden van de ontbonden Afdeling moeten worden bewaard
gedurende de wettelijk voorgeschreven termijn na afloop van de vereffening.
Bewaarder is degene die door de vereffenaar(s) als zodanig is aangewezen.
Artikel 27– Overgangsbepaling
De bij de inwerkingtreding van deze statuten zittende bestuursleden worden geacht
te zijn gekozen overeenkomstig het gestelde in deze statuten.
Artikel 28– Slotbepaling
1. In alle gevallen waarin noch door statuten, noch door reglementen is voorzien
of wanneer bepalingen daarvan voor meer dan één uitleg vatbaar zijn of
anderszins onduidelijk, beslist het Afdelingsbestuur.
2. Onder “schriftelijk” wordt in deze statuten verstaan elk via de gangbare
communicatiekanalen overgebracht leesbaar en reproduceerbaar bericht.
Aangehechte stukken
Aan deze akte zijn twee (2) stukken gehecht, te weten: –
uittreksel uit de notulen; –
brief van het Algemeen Bestuur van Senioren Netwerk Brabant en Zeeland.
WOONPLAATSKEUZE
Tenslotte verklaarde de verschenen persoon, handelende als voormeld, terzake
dezer ook voor daden van gerechtelijke tenuitvoerlegging woonplaats te kiezen te
hunner respectievelijke woonadres als hiervoor vermeld.
VOLMACHT TOT RECTIFICATIE
Nog verklaarde de verschenen persoon, handelende als voormeld, bij deze voor
zoveel nodig onherroepelijk volmacht te geven aan ieder der medewerkers van het
kantoor van genoemde notaris Smits, om namens partijen of één hunner
onderhavige akte te rectificeren en verder al datgene meer te doen, wat ten deze
nuttig of nodig mocht zijn.
BURGERLIJKE STAAT
Waar in deze akte is vermeld “ongehuwd” is daaronder tevens begrepen niet
geregistreerd als partner in de zin van het geregistreerd partnerschap.
SLOT
De verschenen persoon is mij-notaris bekend. De identiteit van de verschenen
persoon die mij-notaris bekend is, is door mij-notaris – daar waar de wet zulks
vereist – vastgesteld op de in de wet vermelde wijze.
Waarvan akte in minuut is verleden te Baarle-Nassau op de datum in het hoofd
dezer akte vermeld.
13
Nadat de zakelijke inhoud van deze akte door mij-notaris, aan de verschenen
persoon is opgegeven en toegelicht heeft deze verklaard van de inhoud van deze
akte te hebben kennisgenomen, daarmee in te stemmen en op volledige voorlezing
van de akte geen prijs te stellen.
Vervolgens is deze akte na beperkte voorlezing door de verschenen persoon en mij
notaris, ondertekend.
Getekend voor akkoord voor en namens de vereniging
te
op
door
@, voorzitter
@, secretaris